Studiemotiverande folkhögskolekurs – SMF

Funderar du på om studier är något för dig?
Då kan du gå en studiemotiverande folkhögskolekurs! Den är för dig som är du arbetssökande och har fyllt 16 år,  saknar gymnasieexamen eller grundläggande behörighet till högskola.

Vad är en studiemotiverade folkhögskolekurs?
På en studiemotiverande folkhögskolekurs får du i folhögskolemiljö prova på hur det kan vara att studera och samtidigt ta reda på om fortsatta studier är något för dig.

Kursen är på tre månader och upplägget varierar beroende på skolans profil och deltagarnas behov och önskemål. Kursen finns på folkhögskolor över hela landet.

Varför ska jag gå kursen?
Möjligheterna till arbete ökar om du slutför dina gymnasiestudier. En studiemotiverande kurs på folkhögskola kan motivera dig att påbörja eller att återuppta reguljära studier. Efter kursen kanske du väljer att gå vidare till studier på Komvux eller en allmän kurs på folkhögskola som motsvarar grundskolans eller gymnasieskolans studienivå.

Vad innehåller kursen?
Du får en individuell studieplan med möjlighet att studera olika ämnen, förbättra din studieteknik och lägga en plan för framtiden. På folkhögskolan är gruppen viktig och det finns tid för samtal och erfarenhetsutbyte. Efter avslutad kurs får du ett intyg.

Får jag ersättning när jag går kursen?
Fråga din arbetsförmedlare så får du veta mer om vilken ersättning du kan få.

Vill du veta mer?
Kontakta din arbetsförmedling eller närmaste folkhögskola.

Folkhögskolor med SMF-kurser i Stockholm

Läs mer om vilka skolor som ger SMF-kurser i Stockholm på denna sida.

Källa: Arbetsförmedlingen